18 November tot 14 December - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith - WaarBenJij.nu 18 November tot 14 December - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith - WaarBenJij.nu

18 November tot 14 December

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Judith

13 December 2007 | Suriname, Paramaribo

Dag allemaal!

Foto's bij dit bericht zijn te vinden op:

http://picasaweb.google.com/Sudith0708/18NovemberTot14December

Een bericht dat even op zich heeft laten wachten maarrr… ‘No Spang’ want alles gaat goed hier in Suriname. Deze eerste maand heb ik het lekker rustig aan genomen, dat had ik wel even nodig na alle drukte en stress in NL de afgelopen maanden. Deze week ben ik dan ook pas officieel aan mijn afstudeerwerk begonnen, maar hierover meer in een later bericht. Ik zal jullie eerst vertellen wat ik de afgelopen weken zoal gedaan heb.

Ik ben al regelmatig met Dean het binneland in geweest, gratis en voor niets! Een prettige bijkomstigheid van mijn afstudeerstage bij Rimboe Reizen. Natuurlijk moet ik bij georganiseerde trips wel een steentje bijdragen in de werkzaamheden. Dean is telkens de kok tijdens de trips, ik help hem dan mee. Steeds weer lekker eten!

Het eerste weekend in Suriname zijn we naar de Brownsberg geweest. We hadden een groep van 17 personen bestaande uit 15 moeilijk opvoedbare jongeren uit NL en hun 2 begeleiders. Zij waren hier vanwege een project waarbij men een groter bewustzijn wil creeren onder deze jongeren met betrekking tot hun goede/luxe leven in Nederland. Dean, Fabian en ik waren mee als kok/hulp en Sensi was de gids. Ik heb helaas weinig gezien van de mooie omgeving want er moest gewerkt worden. Kamp opzetten, koken, opruimen, afwassen etcetc. voor 17 personen is best veel werk. We hebben nog wel een beetje kunnen relaxen in onze hangmat maar verder was het best hard werken.Gelukkig waren die kinderen helemaal niet moeilijk en het was een leuke trip.

Het tweede weekend zijn met een groep stagiaires op trip naar het savanne gebied geweest. Dit ligt op ongeveer een uurtje rijden van de stad en bestaat voornamelijk uit zandvlaktes, bos en kreekjes. Hier hebben we gekampeerd naast een kleine, mooie kreek. We waren met Henrike, Sarah, Famke, Bram, Sensi, Dean, Fabian en ik. Fabian had al zijn kampeer gear meegenomen en had binnen een half uurtje een complete kampeer setting opgezet. We sliepen in kleine 2-persoons tentjes en moesten baden in de kreek. Het water van de kreek lijkt vies door de bruine kleur maar is juist heel schoon en helder. Tijdens de trip hebben we een wandeling door het bos gemaakt, zijn we met de jeep en bus gaan crossen door het savanne gebied en hebben we een bezoek gebracht aan de cola-kreek en de jodensavanne. Jodensavanne is een oude joodse nederzetting, het is gebouwd op een verhoging langs de rivier. Er staat een oude ruine van een joodse kapel en er zijn joodse slaven begraafplaatsen. Er word gezegd dat het er spookt… Dean vertelde over een meisje dat daar foto's gemaakt had en er op een van de foto's een witte schim in de vorm van een mens stond... Inderdaad een sterk verhaal.. Maar nadat ik thuis de foto’s bekeek van deze plek geloof ik dit 100%. Ik poseer in een boom voor de kapel en Dean maakte 3 foto’s na elkaar , telkens met maar 1 sec tijd ertussen… het regende ook niet op dat moment… check mijn foto’s voor het resultaat… creepy!! Het was een erg leuke trip, lekker gechilled, gekookt en veel van de omgeving gezien.

De tweede week en het begin van de derde week hadden ook een vervelende keerzijde. 2 weken terug kregen we te horen dat lyroy, een goede vriend van Dean en bekende gids in Suriname (ik ben vorig jaar meerdere keren met hem op trip gegaan), plotseling overleden was. Dit kwam met name voor Dean hard aan en was totaal onverwacht. Hij was 27 jaar oud. We zijn vorige week woensdag naar de begrafenis geweest.

We zijn de afgelopen weken 2 keer naar berg en dal geweest, een plek aan de rivier in het binnenland. Julio, mijn stagebegeleider, werk hier mee aan een groot project waarbij men berg en dal transformeert tot een actieve toeristische trekpleister. Wanneer het klaar is kan men er kamperen, mountainbiken, hiken, kano varen en als grootste uitdaging word er de eerste canopy trail in Suriname gebouwd. Een canopy bestaat uit vierkante platvorms op grote hoogte in de bomen (rondom de stam) Tussen deze bomen zij staalkabels gespannen waarmee men zich kan verplaatsen van platvorm naar platform. Men krijgt een speciale canopy outfit aan (zie foto’s) en men klikt zichzelf met een roller en safety haak vast aan de staalkabel. Vervolgens trekt men de benen op en glijd men via kabelbaansysteem van boom naar boom. Men gebruikt hierbij 1 hand met speciale handschoen om te remmen ( door te drukken tegen de kabel). Dean, Fabian en ik mochten de eerste 2 platvorms uitproberen. Ik vond het best eng de eerste keer maar het was wel heel leuk.

Dean heeft bij ons tweede bezoek aan berg en dal het totale canopy parcours (alle 11 platvorms) gedaan. Ik heb toen even overgeslagen want het was al donker aan het worden en ik ben niet echt een held met die dingen. Een van die kabels gaat op zeer grote hoogte over de rivier… Ik ga het nog wel proberen maar wil me eerst even mentaal voorbereiden. De aap die jullie op de foto’s zien heet trouwens ‘tepu’ en is van Julio. Het is een baby brulaap die hij gevonden heeft in het binnenland, zijn moeder was vermoord door jagers. Ik vind het echt leuk om met dat aapje te spelen, hoewel hij soms wel stout is en hard kan bijten… maar verder is hij heel lief.

Afgelopen weekend zijn we weer naar het savanne gebied gegaan waar Fabian zijn ouders een huis hebben en een hangmattenkamp aan de rand van een kreekje. We zijn er vrijdag, zaterdag en zondag gebleven. We waren met sane , lizette, dean, Fabian en ik. Zaterdag avond kwamen remy, juclyn, Alison, Chantal en Gommie nog langs, zij zijn ook blijven slapen. Het was erg gezellig met zijn allen en we hebben lekker gehangmatteerd, gegegen, gekaart en geriskd! Zondag zijn we terug gereden naar de stad waar we nog een terrasje hebben gepikt aan het water.

Tot zover onze binnenland bezoeken. Verder heb ik geacclimatisserd en de alledaagse dingen gedaan, een aantal keer gezwommen en liggen zonnen bij Tran Elite, we zijn gezellig op stap geweest, uit eten geweest, ik ben nog gezellig gaan lunchen met Vanessa en we zijn druk geweest met voorbereiden van de tripjes. Gisteren ben ik nog naar de vreemdelingendienst geweest………was het bijna vergeten… denk dat ik ook 2 weken te laat was maar ze zeiden er niets over dus dat maakte gelukkig niets uit. Dat was het voor nu wel zo ongeveer!

Ik zal proberen iets sneller weer een bericht te plaatsen…. Zodat jullie je niet ongerust gaan maken! Lieve mensen, Ik mis jullie en take care in NL!


Liefs Judith

  • 13 December 2007 - 17:53

    Dorien:

    Je hebt wel weer heel veel gedaan. Ik lees wel dat ik 2 jaar te vroeg in Suriname geweest ben. Dan canopy lijkt me wel heel vet!
    Wel heel vervelend van Lyroy, iedereen is zich hier kapot geschrokken!
    Heel veel succes met je geweldige stage!!

    Doe iedereen de groetjes!

    Kus

  • 13 December 2007 - 19:41

    Monique:

    Hey Juud

    Zo een heel verhaal zeg. Leuk om te lezen. Have fun en veel plezier nog.

    Lieve groet Monique x

  • 14 December 2007 - 17:47

    Marloes:

    Hey juudje,
    ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt!!Je hebt al zoveel leuke dingen gedaan!!Het lijkt echt alsof je al maanden weg bent!!De foto's zijn echt super!Ik spreek je snel, kussie

  • 16 December 2007 - 16:00

    Ruben:

    Ik wil ook een aap!

  • 16 December 2007 - 19:40

    Opa, Oma En Lia:

    We hebben op bezoek bij papa en Maud je avonturen gelezen
    Wat fijn dat je zo'n fijne tijd hebt je daar.
    We blijven je volgen.

    Geniet ervan.

    Groetjes,

    opa, oma en Lia


  • 18 December 2007 - 14:27

    Kel:

    Hoi Judith!
    Klinkt allemaal erg gezellig en ook de foto's zien er mooi uit! Dat is nog eens fijn afstuderen... Succes met alles!
    Veel liefs!

  • 20 December 2007 - 13:35

    Jose En Ruud:

    Hoi meid. Je hebt al veel mooie dingen gezien lees ik. Fijn dat alles goed gaat met jou.Ik zal je wel missen met de feestdagen, maar als jij het naar je zin hebt, dan is dat prima. Werk ze de komende tijd en heel veel liefs van ons. xxxxxx En fijne feestdagen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 December 2007

Merry Christmas & A Happy 2008

13 December 2007

18 November tot 14 December

19 November 2007

Just Arrived!!
Judith

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1187
Totaal aantal bezoekers 6764

Voorgaande reizen:

18 November 2007 - 18 November 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: